torsdag 22 januari 2009

lunchat med mannen



I morse bestämde jag och mannen att vi skulle luncha ihop. En sådan liten sak fick mig att må bra och vara glad hela dagen. Lyx att bara få träffas på tu man hand i vardagen. Vi åt thaimat som alltid är min favorit. Idag var det extragott!

I går blev det ett genombrott i min klass. Något har vänt. Det stökiga, bökiga, oroliga och respektlösa vände stort i går. En hel dag med många aha-upplevelser. Hur kommer detta sig? Jag har fått förstärkning i mitt klassrum. En manlig kollega med stor känsla för respekt, ödmjukhet och tolerans. Vi matchar varandra bra och klassen känner att vi är ett team som är till för dem. Det har smugit sig på en teamkänsla och att vi ska vara rädda om varandra och bry oss om varandra.

Min kollega införde en övning där alla skulle gå fram och berätta sin tidsresa. Viktiga år med viktiga händelser/möten fick de redovisa. Eleverna blev förvånansvärt öppenhjärtliga och delade mig sig mycket tunga saker. Detta medförde i sin tur en känsla av respekt och tillhörighet. Det känns som om vi har fått en nystart och pratar nu grundläggande regler i klassrum, skola och staden. Grupparbetar inom begreppet respekt. Uppmuntrar varandra och peppar varandra. En positiv energi sprider sig. Så härligt! Jag rider med på vågen så länge den varar och samlar energi till nästa krock kommer.

Ikväll blir det brottning med dottern och sedan kommer vi hem till dukat bord(som mannen fixar): ärtsoppa med pannkakor.

3 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Åh så mysigt :) Jag och Göran gör så emellanåt (alltför ofta med tanke på PENGAR) Vad åt du för gott? Härligt med klassen!!!

Josefin sa...

Hejsan! tack för din hälsning! Nu är vi på bättringsvägen... Hoppas vi får tillfälle att träffas och prata någon gång... Det blev ju lite hastigt med mycket folk sist. Kram Jossan

Anonym sa...

Skönt när allt vänder. Hoppas det håller i sig:)
Kram