torsdag 26 februari 2009

Torsdagmorgon, ensam vid datorn

Jag brukar ha lektion vid denna tiden en vanlig torsdag, men idag har min lärarstuderande tagit över lektionen och jag kan i lugn och ro ensam i arbetsrummet fixa med allt annat som ligger över en. Passar också på att blogga lite, svårt att få till det hemma när jag inte har tillgång till min egna dator.
Mina ettor har precis läst ut Låt den rätte komma in, och det blev succé. De vill alla gå och se filmen men det får de göra själv. Jag såg så läskiga bilder framför mig när jag läste boken som jag inte vill se på en filmduk. Men jag tyckte också om boken. Nu har de fått Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Jag vet att det är en gripande verklighetsskildring, men elevernas första känsla efter 50 sidor är att den är tråkig. Få se hur de tycker längre in i boken. Vi kan säkert ha bra diskussioner efter boken hur en en bra förälder ska vara. Kanske är de för unga för att kunna ta till sig boken.
Mina tvåor däremot har fått en riktigt tegelsten att bita i, den är mycket intressant men svår. Jag minns när jag läste den som 18-åring att jag tyckte mycket om dem. Mästaren och Margarita av Bulgakov pratar jag om nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att få jobba undan lite medan lärarstudenten tar över. =)
Och spännande att få läsa sådana böcker med sina elever. När jag läste Gunilla Molloys "Reflekterande läsning och skrivning" så önskade jag att jag jobbade med äldre elever (som kunde svenska *s*). Det är så spännande att jobba med litteratur!

Fotograferande Maria sa...

Hej! Jag är inne och kollar om du svarat på Anna Sv spännande utmaning. Ska bli kul att läsa vad du har för ovanor ;) Hur har ni det annars? Kram Maria

Anonym sa...

Boken -låt den rätte komma in, är 100 ggr bättre än filmen..
Men sevärd. Tror dock inte den går på bio längre..

Dock är boken KANONBRA ;)