tisdag 16 juni 2009

snart semester! 2 dagar kvar...

Nu har jag två måstevarapåjobbet-dagar kvar innan jag får gå på semester. Vi ska flytta på vårt arbetsrum och röja upp och fixa plats till fler medarbetare till hösten.
Jag känner att jag verkligen har försummat bloggen, men det är inte lika smidigt att slänga in inlägg när jag inte har en egen dator. Yngsta sonen som nu är återställd igen och orkar sitta, sitter framför datorn hela dagarna. Den andra sonen sitter framför sin skärm men i Jönköping på dreamhack. Han kommer hem i eftermiddag. I morgon får vi ha ett snack med grabbarna om datortid på sommarlovet. Det går inte för sig att sitta framför datorn hela vakna tiden och inte göra något annat på hela sommarlovet.
Äldsta sonen har slutat grundskolan nu. Äntligen! Jag är så missnöjd med grabbarnas skola att det känns som en befrielse att en av pojkarna slipper denna instutition. Jag tror inte att grundskolan generellt är dålig, men på mina pojkars skola är det inte bra. Eleven har ingen rättssäkerhet, skolan hittar på helt förkastliga egna regler, pedagogerna finns inte till för eleven. Surt! I vilket fall var han så fin i kostym och jag lovar att jag ska återkomma med bild.
I lördags var jag på bröllop. En av mina elever gifte sig. Hon kommer från Libanon, så det var ett arabiskt bröllop. Det innebar att det bara var kvinnor som deltog på festen. Brudgummen kom in med sin brud och då var mannen och brudparets fäder och bröder också med. Men efter ett tag så gick männen och alla slöjorna och täckande tröjor åkte av kvinnorna. Det dansades, åts mycket god mat och dansades ännu mer. Vid midnatt kom männen tillbaks och på en sekund var alla slöjor på plats igen. Då kom bröllopstårtan fram och det hurrades och jublades för det lyckliga paret. Vågar inte publicera bilder på bruden när hon var utan slöja men jag ska hitta ett foto på den båda och åtekomma.


2 kommentarer:

Helena sa...

Hej!
Vad spännande att få äran att var med på bröllopet. Det låter jättekul.
Kram

Linda sa...

Låter roligt att vara med på ett arabiskt bröllop! :-)

Härligt att det snart är dags för semester. Hoppas det blir riktigt fint väder så man kan sola och bada också.

Här hemma finns också en grabb som lätt skulle kunna sitta vid datorn hela dagarna. Får begränsa datortiden nu när det är sommarlov.