onsdag 21 oktober 2009

Dolminodag

Dolmino har blivit min räddare i lasagnen. Förr gjorde jag köttfärssås enligt alla konstens regler som fick stå och puttra länge. Gott enligt mig men mina barn tyckte inte om den....

Hm, en dag kom dottern hem och sa att grannen kunde minnsann göra världens godaste lasagne. Förnärmad men med svald stolthet frågade jag henne hur hon gjorde för att lyckas med lasagnen. Glad blev jag när hon utan vidare delade med sig av sina kökshemligheter. Dolmino! Räddaren i lasagnen!

Så smidigt, enkelt och allt går dubbelt så snabbt. Det tar 35 minuter från start till bordet och så gott.

Fräs köttfärs och när det är färdigbrynt häll i den Dolmionosås du tycker om. Jag har den med extra lök och vitklök. Samtidigt gör du bechamelsåsen. När b-såsen har kokt ihop sig så lagra lasangeplattor (Barillas 20 minuter), köttfärssås och bechamelsås och sluta med bechamelen. In i ugnen 20 minuter på 225. Fixa sallad och duka så är allt klart inom 35 minuter från starttiden.

I går hann jag handla, göra lasagne och träna före nyheterna.

Inga kommentarer: