onsdag 4 november 2009

sjukskriven

Jag har mått dåligt lång tid men nu rann det över. Förra veckan kände jag att detta inte kan fortgå och jag kan inte längre bara tro att allt löser sig av sig själv. Jag är seg, oföretagsam, okoncentrerad så jag misslyckas med vardagliga ting och så pendlar humöret från ledsen till mycket ledsen och känner mig sällan glad för något.

Idag gick jag till läkaren och fick ett bryt. Fick svara på en massa frågor och göra ett självkännedomstest och utifrån det sa läkaren att jag går igenom en depression. Jag ska äta medicin och göra sånt jag tycker är roligt och ta det lugnt. Jag är sjukskriven till den 22/11 men läkaren sa att jag med största sannolikhet ska räkna med att han förlänger det.

Skönt att bli lyssnad på och betrodd men det känns mycket skamligt. Lättare att säga till folk att man har en influensa än att man har en depression. Trots att jag aldrig skulle tänka så om npgon som går igenom det jag går igenom.

Min chef blev alldeles paff. "Du som fixar och håller i allt här på jobbet och driver verksamheten framåt och alltid är så glad...", sa han. Kanske därför det har blivit som det har blivit.

Så nu ska jag träna, gå långa promenader, fika hos svägerskan och slötitta på tv om dagarna. Konstigt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Malin det är starkt av dej att släppa taget på alla krav och måsten. Det är inte lätt. Men en det finns många bra böcker att läsa, filmer att se och bara vara.
Du ska veta att vi älskar dej. Carpe diem!Gerd

Fotograferande Maria sa...

Hej min kära svägerska!!! Vad tråkigt att du mår så dåligt. Du kan väl komma till denna svägerskan och fika med??? Alltid välkommen hit! Många kramar Maria

Anonym sa...

Tänkte skriva något uppiggande till dig. Men jag håller med Gerd.
Kram på dig. Anna i Velinga

AnnaSv sa...

Förstår din känsla av att det är lite skamligt, att det är lättare att ha en "vanlig", fysisk, åkomma.

Du gör helt rätt i att illåta dig själv att känna efter, att släppa taget och må dåligt. Först då kan man bli bättre.

Jag känner också att det är för mycket i perioder och att man kämpar på för att hålla en positiv fasad. Jag har en tjej som jag går och pratar med, det ger mycket. Att kunna lägga över på någon utomstående. Att ventilera utan att tynga ner vänner och familj.

Många styrkekramar till dig!

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

Trist att du drabbats av detta. Du som utstrålar sån glädje. Köp dig ett dockskåp och inred, det är en superterapi.
Stor kram från kusin I.