måndag 23 augusti 2010

Min klass har kommit

Idag har min klass kommit till skolan. Vi har bara träffats några timmar men de känns trevliga och goa. Jag har fått en klass med 16 elever, 9 flickor och 7 pojkar. De flesta är födda 94.

I aulan där alla 350 IVIK-eleverna samlades för att bli uppropade och gå iväg med sin mentor, fick jag stora skälvan. Där var såå många killar med jobbig attityd. Totalt i samlingen kunde jag se kanske 30 tjejer, förstod jag att jag inte skulle få så många tjejer. Men jag fick ju faktiskt fler tjejer i klassen än killar så jag blev jätteglad.

Mina ungdomar har bott i Sverige i 1-1½ år, är inte så starka i matte men har kommit längre med det svenska språket. De talar arabiska, kurdiska, engelska, dari, pashto, somaliska och rumänska hemma. I morgon ska vi lära känna varandra.

Dottern blev förkyld igår och hade lite feber men mycket snuva så hon har varit hemma med mannen idag. De ska vara hemma i morgon med. Ä-sonen har också blivit knallförkyld, så om han blir sämre stannar han hemma i morgon.

Flickvännen har också börja skolan idag. Hon började i skolan bredvid min så vi åkte in tillsammans i förmiddags. Nu är vi alla inne i rutinerna igen. I morgon blir det att köa med alla andra som ska börja att jobba klockan 8.

I kväll var vi alla samlade till middagen och eftersom det regnade stannade alla hemma. Då hamnade vi alla framför "Fångarna på fortet". Snacka om nostalgi. När grabbarna var små och lattjade runt i sina bananer-i-pyjamas-pyjamas tittade vi på "Fångarna på fortet". Tänka att Agneta Sjödin och Gunde Svan ser lika unga och fräscha ut nu som då.

Inga kommentarer: