onsdag 27 april 2011

målaren har flyttat in

I morse kom han. Fullastad med burkar, tapetrullar och stege. Morgonpigg och på hugget. Jag frågade lite försiktigt om han trodde han skulle bli klar i morgon. "Nej, nej, nej här är mycket att göra. Jag stannar här i 5-6 arbetsdagar", sa han. Så nu bor här en målare också....

Idag hann han med att täcka allt golv i hallen uppe och nere och i trappan, putsat skarvarna och spacklat. Han kommer att måla taken i hallarna och i köket, alla dörrkarmar och dörrar som vätter ut mot hallarna och köket, tapetsera hallarna och riva ner den gamla strukturtapeten i köket, sätta upp en ny väv och måla väggarna. Det kommer att bli fint när det blir klart. Vi ska måla om våra köksmöbler också men det har vi inte råd med ännu.

Idag har mina elever gjort sitt SFI-prov. I morgon ska jag jobba hemma och rätta alla proven. Det är en stor måttstock att nå upp till för mina elever. Tyvärr klara inte alla av att lära sig svenskan på så kort tid. De får fortsätta på språkintroduktionen nästa läsår.

Avgångseleverna har projektarbete-redovisningar idag och i morgon. Jag var och lyssnade på fina Doaas redovisning. Hon var såå duktig. Jag var så stolt över henne. För 3 år sedan hade jag henne i min IVIK-klass och jag ville att hon skulle gå ett IVIKNV-år innan hon hoppade på NV-programmet. Jag ville att hon skulle få lite mer av svenska språket i sig. Hon hade inte bott i Sverige 1 år ens vid den tiden. Men hon var superbestämd. "Malin, jag ska ha min vita studentmössa om 3 år. Jag lovar att jag ska kämpa", sa hon. Vad hon har kämpat! Nu går hon ut om 1 månad med övervägande MVG i alla kurser, dessutom har hon hunnit att gifta sig under skoltiden och fått en son som föddes i augusti i fjor. Idag stod hon och redovisade sitt projektarbete i en fullsatt sal och gjorde det så briljant.

Nu är det Grey´s Anatomy.

3 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Hej kära svägerska! Åh vad glad jag blev av att läsa om din elev. Hon fick en bra grund av dig? Hur mår ni? Har du läst om mitt middagstips i bloggen? Kram

Hassan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hassan sa...

Malin vad du är snäll, jag grät när jag läste det du har skrivit. Jag mår så bra av att jag ser dig stolt över mig. Malin du är en super duktig lärare. Bästa svenska läraren ever :D:D

Mycket av min framgång beror på dig <3<3 / Doaa