torsdag 15 september 2011

I ett ekorrhjul

Mitt liv rullar bara på utan att jag orkar känna in eller ta vara på nuet. Jag längtar bara till ledighet hela tiden. Märkligt för när jag är på jobbet tycker jag om mina elever, kolleger och mina uppgifter. Jag längtar inte bort från dem när jag är där. Men jag orkar inte ta in dem eller uppehålla mig i nuet.

På jobbet tänker jag på vilken läxa dottern har, när vi ska göra den, vem hämtar hem henne idag, hur blir middagen snabbast klar, behöver jag handla och när kommer ungdomarna hem, har de något extra idag som jag måste hålla ordning på?

Hemma vid matlagningen tänker jag bar på hur jag ska bli klar med hemmets bestyr och få slänga mig i soffan och glo på någon serie. Just nu är det massor med serier att frossa i igen, Idol, Robinson, Bonde söker fru, Ensam mamma söker och fångarna på fortet går varmt här hemma.

När jag tittar på tv är tankarna på morgondagens lektioner. Är allt klart? Kan jag ändra något? Kan jag förbättra något? Vad händer om jag så i stället?

I sängen snurrar tankarna runt på det allmänna som händer inom de närmaste dagarna. Jag inser att jag är helt fel på det. Men hur gör man för att komma in i rätt fas, balans eller lunk igen? Hur gör jag för att stanna upp och njuta av nuet?

Har ni kommit i balans? Hur gör du för att njuta av nuet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Japp, har nog rätt bra balans - men visst, ett par extra timmar per dygn skulle varit fint.
Men, vill tipsa om en bra ögonkräm. Hade också bekymmer med kliande och torr hud. Efter en vecka var det toppen - köp `Lumene, sensitive touch comforting eye cream´ på Apoteket.

Trevlig helg
Kram Heléne