onsdag 26 oktober 2011

Bio

I går var jag och H på bio och såg Niceville. Det är nog den bästa filmen vi sett tillsammans och det börjar bli en del nu. Jag älskade Stekta gröna tomater och Niceville får mig att tänka lite på den favoriten.

Niceville utspelar sig på 60-talet i Jacksson Missisippi, där vi får träffa den rika vita sociteten som inte hade klarat sig utan sin med hemhjälp, som i detta fall var en färgad kvinna. Men vi får se rasism, slavhandel under modern tid, fördomar och trångsynthet. Tack vare Skeeter som kommer tillbaka från universitetsstudier och som nyfärdig journalist som börjar leta material till något riktigt att skriva om, finner vi värmen, kärleken, toleransen, respekten och värdigheten. Dessutom är det en hel del roliga scener så skrattet finns också mellan tårarna när det känns sorgligt. Niceville är en tidlös historia om kvinnor, deras styrka och möjlighet till förändring.

Filmen baseras på en roman med samma namn och den vill jag ha!

Idag gick mina KOMVUX-elever till sin rektor och sa att de ville ha mig i nästa kurs, för jag är så bra. Tjoho! Så himla roligt! Tänk om mina 1:or och 2:or hade haft lite mer av viljan att lära i sig....

3 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

GRATTIS! Vad kul att de gillar dig! Men du är ju bäst!! Jag har sett (inte sätt ;) ) 2 filmer idag-Jägarna 2 och Huvudjägaren BRA båda två KRAM!!

Anonym sa...

Jag visste väl att du skulle gilla filmen.
Så kul att du får bekräftat att du är en bra lärare. Sträck på dig.
Kram

Josefin sa...

Härligt att läsa att du mår bra och har det bra på jobbet!!! Blomkålsmos blir mycket godare om man blandar i riven parmesan eller någon annan stark god ost!! Testa igen... Jag avskyr egentligen både blomkål och broccoli men med smör, grädde och ost blir det mesta gott... ;-)
Kram