måndag 31 december 2012

Ett bra 2012, summering

Sista dagen 2012 och sitter och väntar på att svägerska med familj ska komma från Jönköping. Passar på att summera 2012, som jag upplever som ett gott år.

Januari började som vanligt med en massa kalas men också längtan tillbaka till vardagen. I slutet på månaden fick mannen besked att han hade fått tjänst i Kosovo med start mars, spännande men omtumlande.

Februari blev förberedelsernas tid. Det var massor att fixa och tänka på innan mannen skulle iväg och vara borta 1 år. Jag hade också ett sorgearbete att handskas med, sorg över att vara ifrån min man. Ännu ett kalas, som i år blev stort, eftersom vi både firade dottern 10 år och hejdå-kalas för mannen.

Mars, allt börjar sätta sig i familjen. Ny rollbesättning inom familjen som ska sätta sig, men jag har fantastiska barn som ställer upp och finns till hjälp när det behövs. Jag och svägerskan var i Stockholm en weekend och såg bl a Dirty Dancing.

April, nu började våren komma och vi firade påsk hos bästa vännerna och mannen var med oss på skype långa stunder, underbart. Äldsta sonen åkte själv till Kosovo i slutet på månaden och stannade hos pappa över valborg och 1 maj. Stor lycka för dem. Jag och barnen var hos bästa vännerna igen på deras traditionella valborgsgrillning.. Vi hade fint sommarväder, så vi kunde sitta ute och njuta.

Maj, bjöd på premiär för mig att grilla. Nu började fikastunderna på uteplatsen med vänner och då speciellt grannfrun och det blev dags att plantera sommarblommor i krukorna. Härligt att kunna flytta ut till vårt 5 rum. Jag och barnen var också en heldag på Bakken i Köpenhamn. Vi hade jätteroligt! Dottern sprang Kalvinknaten i stadsparken och jag och äldsta sonen var och tittade på.

Juni var det sommar med flera studentfester och dotterns skolavslutning. Nu lämnade hon sin "första" skola, nästa skolår är på en annan skola. Före midsommar åkte vi till Spanien och några dagar efter vår ankomst kom mannen också ner. Äntligen var hela familjen samlad igen. Vi hade fantastiska dagar tillsammans i solen i Spanien. Så stort att vi som familj kan må så bra ihop.

Juli, Spanien halva månaden och sedan fortsatte sommaren hemma med trevliga besök hos svägerska och kusinerna i Gullbranna. Jag och dottern var också i Annes stuga med Anne, Ullared med shopping och i Helsingborg med goda vännerna Helena och Magnus på friluftsteater och tropicariet.

Augusti, yngsta sonen fyllde 18 och vi hade stor fest för honom. På hans födelsedag slogs det värmerekord och vi hade över 31 grader varmt, magiskt nästan som i Spanien. Skolstarter igen och dottern börjar på innebandy.

September rullar vardagen på igen och vi bokar hela familjens Londonresa till nästa påsk. Höstmånaden är fin och vi har fortfarande många fina sommardagar.

Oktober bjuder på många trevliga besök bl a Tutankamum-utställningen. Mannen är hemma en vecka och vi går på Bond-film, min första, äter sushi och tittar på dotterns första innebandymatcher, där hennes lag vinner.

November, tråkig höstmånad som ändå rullar på i rasande fart. Stort drama när det skedde ett mord på skoltrappan på mitt jobb och veckan efter brann det i vårt soprum. Jag och svägerskan var också på vår Ullaredshelg, mycket shoppat och pratat. Månaden slutade med att vi var hemma hos Helena och band fina julkransar.

December, julmånaden. Vi har förberett oss inför julen. Pyntat, pysslat och bakat. Njutit av julmusik i kyrkan. Hejat på innebandymatcher. Firat jul hemma hos oss och nu har mannen kommit hem för att vara med oss i 2,5 veckor.

Dessutom har jag och Helena och ibland Martina gått på mycket bio. Trevligt! Många böcker har det också blivit.

Det har varit ett gott år!

Inför nästa år ser jag fram emot vår Londonresa, yngsta sonens student, vår Spanienresa och att mannen kommer hem igen. Jag hoppas att alla i familjen kommer att må riktigt bra. Jag hoppas att mina vänner kommer att må riktigt bra. Jag hoppas att sorgligheter kan bearbetas så bra som möjligt med mycket kärlek. Jag hoppas att jag kan säga om ett år att 2013 var ett riktigt bra år.

Gott Nytt år!

Inga kommentarer: