fredag 13 december 2013

Lucia


Hoppas ni alla har en mysig, glad och trevlig Lucia. Jag drack mitt morgonkaffe i soffan med svt Lucia framför mig. Så stämningsfullt och underbar början på dagen.

Jag gick upp mycket tidigare än vad jag behövde idag för att dottern skulle vara tidigt på skolan. Alla femmor lussar för skolan, så hon måste hinna byta om och sjunga upp sig. Vi föräldrar och syskon fick vara med på genrepet i gårkväll. Det var stämningsfullt och tjejerna gjorde bra ifrån sig, trots allt.

Jag säger trots allt för det har varit många turer kring årets luciatåg. En tradition vi haft i 100 år i svenska hem, skolor och arbetsplatser håller kanske på att luckras upp. Jag vet inte, åtminstone förändras. I dagens genustänk, tycker de vuxna på min dotters skola att det är fullständigt normalt att låta en kille vara Lucia. Här känner jag mig oerhört gammeldags. Jag tycker ju att Lucian ska vara en tjej. Men på min dotters skola var det en kille som faktiskt ville vara Lucia och ungarna tyckte det var ok. Så in kom två tåg i matsalen där vi satt. Först en tjej-Lucia med alla tärnorna efter sig och därefter en pojk-Lucia med alla stjärngossar och tomtar efter sig. 

Min dotter ville ha ett rött band rund midjan. Men det fick hon inte. Det kan man ju inte ha när man är tärna men Lucian kan vara kille! Jag har blivit gammalmodig!

Flickorna sjöng i varjefall jättefint. Tur det för pojkarna mimade mest. Men det var nära på att det inte skulle bli några låtar heller. För helt plötsligt säger de muslimska barnen att de inte får säga ordet Gud, Jesus eller Lucia i munnen! Men de kan utan att blinka utropa "Oh my God" i tid och otid på skolgården. Men då sa faktiskt de vuxna till att tradition är tradition och det är bara att anpassa sig till det! 

Mannen kunde inte komma på genrepet för han var på egen julfest men vi fick inte filma eller fotografera barnen när de uppträdde. Detta för att föräldrar är rädda för att deras barn ska komma ut på facebook eller instagram. Men hallå! Det är väl bara att säga att det inte får placeras någonstans på nätet.



Inga kommentarer: