torsdag 25 december 2014

Julafton

Julafton 2014 blev en av de bästa julaftnar någonsin. Fast så känner jag varje jul. Men julafton är att vara med sina nära och kära och bara njuta av att vi har varandra.

I år var jag ledig hela dagen, eftersom vi inte var hemma hos oss. Skönt! Alla 5 barnen var hemma men de sov mest hela förmiddagen. Vi slappade enda tills vi skulle göra oss i ordning. T jobbade så hon var ju uppe i ottan och tog hand om de sjuka på lasarettet. Y-sonen med flickvännen började att fira jul hos flickvännen och vi andra körde till pappa.

Mina bröder var också där och svägerskan mamma Stina var också med. Vi kom dit lagom till Kalle Anka och då fick vi glögg och pepparkakor. Efter kalle dukade vi fram julbordet. Jag/vi hade gravat lax, bakat vörtbröd och jag hade med ägg som jag dekorerade med majonäs och räkor eller röd kaviar. Svägerskan hade gjort en fantastisk lax och räkpaté. Pappa hade gjort fantastiskt god jansson. ja allt var gott.


Jag åt en tallrik med sill, ägg, lax och vörtbröd med cheddar. Sedan blev jag proppmätt. Vi åt länge och sjöng jullåtar. vi hjälptes åt att duka undan, diskade och torkade sedan hann vi dricka lite kaffe innan jag åkte till stationen och hämtade y-sonen och flickvännen. Sedan kom tomten.

Vi hade varit riktigt snälla visade det sig. Jag fick 3 böcker, ett mobilfodral, te med burk och en fin glasask med lock. När barnen hade öppnat allt så fortsatte vi med att dricka kaffe och äta mandelmusslor med sylt och grädde. Fast då åt jag en portion jansson, grönkål, brunkål och 2 köttbullar. Vi spelade julklappleken, där fick jag en fin ostkniv.




Efter risgrynsgröt med saftsås var julafton fulländad. Vi körde hem vid midnatt. Det ösregnade hela vägen hem. Hemma väntade T som hade kommit hem från sitt julfirande med mamma och systrarna. Hon fick alla sina julklappar och sedan när vi hade beundrat alla julklappar vi fått gick vi och lade oss mätta och nöjda.

I morse vakande vi till detta:

Inga kommentarer: