söndag 28 februari 2016

Maria-dagen och hur svårt kan det vara?

Grattis alla som heter Maria!
Min fina svägerska heter Maria och hennes döttrar heter Maria i mellannamn. Nu 14 år senare undrar jag varför jag inte gav min egen dotter det namnet som mellannamn. Det är ett jättefint namn, kanske för att min fina svägerska heter så.

Nu är det sista dagen ledigt innan 3 jobbveckor sätter fart. Det är alltid lite jobbigt att veta att man ska tillbaka till jobb efter ledighet men när man väl är där rullar allt på som vanligt. Jag ska bara komma ihåg att njuta av nuet varje dag. Varje dag bjuder faktiskt på något riktigt bra.

Jag har lite ångest för att jag gjort så lite detta lov. Jag känner att jag borde mycket mer än var jag gjort. Det är frustrerande. Då är det inte lika mysigt att hänge sig åt ingenting. Jag har dåligt samvete för att jag har rört på mig för lite, varit ute för lite och jag har ätit för mycket godis. Nu får det vara slut på dessa ovanor! Lätt att säga men så svårt att ställa om.

Från och med i morgon ska jag ställa om mig sakta med säkert till ett sundare leverne igen. Jag har ju ett mål att gå ner 5 kg till sommaren. 5kg kan ju inte vara något till de 45 jag har gått ner. Men dessa sista 5 kräver lite mer ändring i mitt leverne. Jag har inte gått ner ett gram detta år men jag har inte heller gått upp, så jag lever väl i ganska bra balans för att hålla vikten men nu vill jag ju som sagt vad gå ner 5 kg till.

Hur svårt kan det vara? Jättesvårt! Men min plan är att jag ska minska på socker, på sikt få bort sockret, och mer och mer gå över till LCHF. Jag mår inte bra av vitt bröd, pasta eller av socker så det borde ju vara lätt att hålla sig ifrån det. Jag kommer nog att vilja ha ris, potatis och morötter då och då, så kan jag hålla mig ifrån det andra är det ju bra.

Hur svårt kan det vara att röra på sig mer? Jättesvårt tydligen eftersom jag inte gör det. Men nu måste jag lägga in det i min kalender så det blir av. Jag kommer att sikta på att gå och träna tisdagar, torsdagar och söndagar till att börja med. Kanske det finns någon grannfru som vill ta en kvällspromenad någon gång ;-)?

Ikväll blir det biff stroganoff med ris.

1 kommentar:

Anna sa...

Grannfrun tar gärna en promenad!