måndag 12 september 2016

Främlingen

Nu har jag läst den Främlingen av Albert Camus. Jag kan absolut tänka mig att läsa den fler gånger i fler klasser. Mina elever är på de sista sidorna nu och på fredag ska vi diskutera den. Jag delade in boken i 3 läsdelar. Eleverna läste 50 sidor och plockade ut 3 citat, skrev ner sina tankar kring det citatet och utformade en diskussionsfråga. Lektionen efter har de suttit i smågrupper och valt ut 1 av sina 3 frågor och diskuterat och dokumenterat. Var de 4 i en grupp blev det då 4 diskussionsgrupper. Gången därefter läste de 50 nya sidor och plockade ut 3 nya citat. Nu på fredag sitter de i diskussionsgrupper för sista gången och delar allt material med mig.

Idag har jag hållit i läslyftgång nr 2. Det gick bra. Nu har vi gjort den första delen av 8.

Eftermiddagen var konferenstung men ändå produktiv.

Vi har fortfarande sjukt bra väder. Klockan 19 var det fortfarande 20 grader ute. Underbart!

Inga kommentarer: