lördag 31 december 2016

Årets sista inlägg, snart vänder vi blad och börjar på nytt år.

Årets sista dag och det känns lite vemodigt. I media läser man att det har varit ett skitår. Har det det? Lite läskigt om medierna säger så och att de tillägger att nästa år verkar oroande. Då kanske vi lever efter det och inte gör det så bra som möjligt.

Mitt år har varit ett vanligt år. Det slutade sämre för att Ä-sonen och flickvännen gjorde slut. Ledsamt för alla. Det är ju inte bara de som gör slut man gör ju slut med alla i släkten. Jobbigt just nu för sonen men vi som varit där vet att man överlever och att blir bra till slut ändå.

Många av mina vänners föräldrar dog år och det var ju också mycket ledsamt. Svägerskan separerade, ledsamt i den familjen men det kommer också att bli bra när allt har satt sig. Min svägerska är den bästa överlevaren. Hon har fokuset inställt på att allt ska lösas och allt ska gå och då gör det det.

I världen hände det mycket hemsk och oroligt, terrordåd, brexit, Trump, bilbränder i Malmö, många ungdomar med vapen som dödar varandra och annat hat som sprider sig.

Hemma hos mig i min familj har det inte varit så illa. Vi har haft många fina stunder med vänner och familj. Vi har bowlat, grillat, badat och firat högtider ihop. Min syster med familj från Nya Zeeland kom hit i somras och vi fick äntligen ses efter 7 år ifrån varandra. Min bror och svägerska gifte sig äntligen efter 26 år tillsammans och min andra lillebror fick äntligen flytta in sin nya lägenhet som han köpte för ett bra tag sedan. Det hann bli klart innan jul och vi kunde fira första julen där.

Jag har haft många trevliga bokklubbskvällar och i år har jag äntligen kommit igång med läsande och framförallt lyssnandet på Storytel. Jag har också haft många trevlig biokvällar med Martina och Helena och många mysiga sittningar med snack efter filmen. Det blev också besök på Malmö Opera då vi såg Billy Elliot men jag var också med Cici på genrepet på Kinky Boots.

Mannen har bytt jobb, inte vad han önskat men det blir nog bra med det också till slut. Dottern klarar skolan bra och hon har fått sitt första jobb som reklamutdelare. Hon håller fast vid innebandyn och var med på sin första Gothia Cup i januari och ska dit igen nästa vecka. Hon flög själv till mormor och morfar Sven i somras och var med på Ö-semester hos bästa kompisen och hennes föräldrar. Hon har själv tagit sig till stan, shoppat och gått på bio. Hon blir mer och mer självständig, precis som det ska vara. Hon är en mycket klok och fin tjej med mycket bra värdegrund och fina värderingar.

Ä-sonen är duktig med sin utbildning och han ser slutet på den till sommaren. Vi håller tummarna för att det ska bli jobb fort. Y-sonen har börjat på sin civilingenjörsutbildning på LTH och trivs som fisken i havet. Än så läge har han klarat sina tentor. Flickvännen har blivit platschef på ett nytt EH i Malmö och vi är så stolta över henne.

Min kusin fick en dotter i höst, så vi blir fler och fler i vår familj.

Andra höjdpunkter under året var Kreta-resan med min familj, svägerska och barnen och med min mamma och Sven. PÅ jobbet har jag goa och fina kolleger som gör mitt jobb lättare och fina elever som gör mitt jobb meningsfullt. Jag har fått utvecklats på jobbet och fått gått en bra processledarutbildning och en annan handledarutbildning så jag har kunnat vara handledare till läslyftet.

Till slut har jag nått andra delmål med mig själv.Jag har börjat att träna igen. Jag har hållt mig viktstabil även om jag fortfarande vill gå ner 5-8kg till. Men jag har varit frisk hela året och det är jag tacksam för.

Ja, så jag är ändå rätt nöjd med året som gått. Det kunde ju som sagt var slutat lite bättre men allt blir bra till slut.

2017 ser jag fram emot. Det kommer bli 3 utlandsbesök som jag redan vet, Tyskland med 60 år kalas, New York med min svägerska i maj och så Spanien i nästan 1 månad i sommar. Jag ska väl utvecklas ännu mer på jobbet. Träningen ska sitta ännu mer och kanske kan man se muskler på mig till sommaren. Jag ska fortsätta vara viktstabil och kanske blivit av med något mer kilo. Det kommer bli många fler trevliga boksamtal, biofilmer och släktsammankomster att se fram emot.

Jag önskar alla som läser här, ett fantastiskt 2017!

Inga kommentarer: