fredag 10 mars 2017

Bokklubb


Årets första kaffe på uteplatsen fick jag idag med grannfrun. Underbar sol värmde oss i lä. Så underbart, nu börjar det!

När jag hade fikat gjorde jag 2 vegetariska pajer och en fantastisk sallad till det, för i kväll är jag värdinna på bokklubben. 

Paj 1 - ost och spenat paj; 3dl mjöl, 1 dl keso, lite salt 1 msk vatten och 150 g smör, hackas ihop till en deg ->vilar i kylen i 30 minuter, förgräddas 8 min 200 grader. Lägg bladspenat i botten, smula över ädelost, häll på en påse västerbottenost och riven mozzarellaost och häll på en äggstanning (3 ägg, 1 dl grädde, 2 dl mjöl och salt och peppar) -> grädda i 180° i ca 35 minuter

Paj 2 - medelhavspaj; samma pajskal och procedur med pajskalet som första pajen. Lägg i bladspenat, skiva getost och lägg på, strimla soltorkade tomater och lägg i, lägg ut oliver toppa med mozzarellaost och äggstanning -> grädda i 180° i ca 35 minuter.

sallad -> blanda salladsblad som du tycker om med finstrimlad röd paprika, finhackad rödlök, findelad och urkärnad gurka, tärna melon, tärna fetaost, lägg i oliver, sojabönor, saltad rostad mandel och lite olja

Till kaffet gjorde jag en kolabananpaj med digestivebotten, dulce de leche-kräm, vispad grädde och bananslantar. Mumsigt!

Vi pratade som vanligt mest om allt annat än boken men vi fick också till ett bokprat. Vi som hade läst den tyckte mycket om den, Pojken som läste Jules Vernes, av A Grande.

I morgon blir det ett släpande och sedan festande.

Inga kommentarer: