lördag 27 maj 2017

9/11 museum och Empire State Building

Idag är det ingen vanlig i dag är det brorsonens födelsedag! Men jag är u New York och turistar men tänker på honom hela dagen. Jag försökte ringa honom men han svarade inte... Tur jag kunde gratta honom på facebook. Jag har i varje fall köpt presenter till honom!

I morse sov vi ända till 8. Vi åt frukost och i vanlig ordning smugglade vi med oss bagel med creme cheese, bananer, yoghurt och muffins, så vi har till våra kaffepauser under dagen.

I går hann vi ju inte till 9/11-muséet så idag startade vi med att vinka in en taxi direkt från hotellet som körde oss ner till Battery Park och till minnesplatsen där WTC-tornen hade stått. Det kändes mäktigt och jag fick en oerhörd känsla av respekt och tacksamhet när man var där.

Det är ett gigantiskt museum, både med minnesrum, fotoutställningar, rester av hus, brandbilar och andra saker som räddats ur branden och filmvisningar. Vi hade laddat ner en app innan och kunde gå runt och lyssna in oss om allt. Mäktigt! Svårt att ta in. Känsligt! Jag kommer ihåg vad jag gjorde den dagen hemma.
ett foto på hur skyline var med tornen
Vi kom i helt rätt tidsmässigt. Det var inte allt för trångt när vi var där.
En bit av ståkbalk

överlevarnas trappa

överlevarnas trappa, den trappan som räddade många ut ut huset innan nästa plan körde in.

en bit av tornet, se var på bilden nedan



brandbilarna smälte upp

Vi gick där 1,5-2 timmar men man kunde lätt gå där det dubbla. Men i slutet var det lite för mycket folk och då måste man gå eller stå i vägen.

När vi kom ut var det sommar. Vi laddade med kaffe på Starbuck. Jag vet inte hur många olika Starbucks vi har varit på, det finns en i vart annat kvarter. Vår plan var att gå hemåt men på andra gator än vad vi gott innan. Idag blev nog den bästa promenaden. Vi gick genom parker som sprudlade med liv och aktiviteter, vi såg mysiga små områden kring Universitet som kändes som lite småstad, vi passerade mysiga hus och gator och hela atmosfären kändes avslappnad och cool, lite lördagsstämning.








Tänk att dessa fina kvarter bara ligger en liten bit från storstadspuls. Vi går på 5e avenyn men den blir stressigare ju mer norr ut man kommer. Vi stannade också och åt på en trevlig mexikansk restaurang med god mat och god frozen Margerita. Jag kunde inte dricka upp hela då hade jag vinglat hem. 

Vår sista to do-sak i New York var Empirestate-building, som ligger 2 gator från vårt hotell. Vi åkte upp 80, sedan 86 och till sist till våning 102. När vi var på 80 såg vi NYC från dagsljuset, på 86e våningen såg vi solnedgången och sist på 102 väntade vi in så att vi såg nattbelysningen tändas i staden. Vilken magnifik avslutning på vår resa! Så mäktigt!






Den sista bilden är på Empire State Building. Tänk att vi var 102 våningar upp!

På vägen hem åt vi på Five senses igen, fast denna gång delade vi på en rätt. Innan vi gick till vårt rum åkte vi upp till takbar och tittade på utsikten.

Nu är klockan nästan halv tolv och Maria har somnat. Bäst att jag gör mig klar för sängen jag också. I morgon är det frukost, packa och checka ut. 

I dag gick vi 15039 steg.

Inga kommentarer: