lördag 20 maj 2017

Nu är vi här!

Nu är vi i New York! 

Resan gick bra. Vi startade med tåget 5.19 i Lund. På Kastrup  drack vi kaffe och åt våra matsäcksmackor. 8.15 gick flyget till Bryssel. I Bryssel hade vi en dryg timme på oss att hitta nästa gate. Det var inte svårt. Vi hann med en kaffe och toabesök. När vi skulle boarda sa en säkerhetsvakt att vi skulle anmäla oss på en annan plats en liten bit därifrån. Där fick vi svara på frågor vad vi skulle gör i New York och hur vi kände varandra osv. Nu började vi få bråttom in checkningen stängde. Vi sprang tillbaka till boardingen och då fick jag extrakollas så jag inte hade knark med mig.

Jag och svägerskan kom på sist när alla redan satt på sina platser. Jag börjar känna igen detta! 
Resan tog 7 timmar och 14 minuter. Vi satt bra i rymliga säten. Det var bra service, mycket god mat och dricka, mat och dricka kom de ut med hela tiden. Jag hann lyssna på en bok; Glöm mig av Axel Schulman och titta på en film Lion. Maria tittade på 3 filmer.


Proceduren hämta väska, bli kontrollerad vid passkontrollen och komma ut ur flygplatsen, tog sin lilla tid men vi fick våra väskor, blev insläppta och fick tag på taxi, som säkerligen blåste oss på mer pengar än vad som var rätt. Surt!


Vi bor väldigt centralt och när vi kom till hotellet hann vi inte ur taxin förrän en piccolo hämtat våra väskor och väntade på oss när vi checkade in. Vi bor på 15e våningen. Vi har ett rymligt och bra rum med en varsin dubbelsäng. Härligt! Vi packade upp och bestämde oss för att gå ut och få lite mat i oss.

Vi bor mellan Madison square och Empire State Building. Vi hann bara runt hörnet så såg jag första kända byggnaden, strykjärnshuset. Så coolt att se huset på riktigt! Vid Madison square, fanns det en foodmarket med snabbmat från flera delar av världen. Vi åt lite där och fortsatte strosa omkring. 


Det är bara sen eftermiddag/tidig kväll här men vi har varit uppe i 18 timmar så vi börjar känna oss möra. Vi tar en lugnt kväll på rummet och lägger oss tidigt. Vi vaknar väl antagligen jättetidigt i morgon men då hinner vi ju desto mer. 

Inga kommentarer: