söndag 17 december 2017

3e advent


Idag är det lite vintrigt/juligt hos oss. Det har kommit pyttelite snö men det ligger kvar, i varje fall över denna dag.

Idag har jag haft kökstjänst de lux men jag började dagen med att åka till Jysk och handla nya innekuddar till våra prydnadskuddar i soffan. Fodralen är tvättade och fräscha och soffan är ren och fin. Jag var också inom på ICA för jag hade inga engångsformar i aluminium.

Väl hemma igen började jag med Jansson a la lchf. Jag har kålrabbi i stället för potatis. Den blev jättebra. Sedan smälte jag choklad, klippte mashmallows, dumlekolor och strödde ut nötter på en plåt. Hela "chockladkakan" fick svalna ute på uteplatsen. Då tog jag i nästa projekt.

Jag har bakat lite a la lchf men inte tyckt om det, men jag kände att jag var tvungen att prova att göra mandelmusslor också. Det måste ju bli bra med mandelmjöl. Det är ju lite pilligt med mandelmusslor men snart var de också i ugnen. De såg inte så kul ut, mörka i färgen och när de hade svalnat smakade jag en liten hörna. Blä! Nu ska jag INTE baka med på lchf-sätt. Lika bra att inse att det inte blir bra. Denna jul får jag vara utan men nästa jul kan jag kanske äta något, jag får se.

Det sista jag bakade var saffransbiscotti till mannen och de som äter kolhydrater. Denna gång gjorde jag med dubbelt så mycket saffran och de såg väldigt mycket godare ut. I kväll får familjen smaka och bedöma.

Mannen städade snabbt färdigt på nedervåningen och sedan var han ledig. Jag kände mig ganska mör efter flera timmars jobb i köket men då var det dags att göra middag. Ajvarbiffar i gräddsås med smörstekt vitkål och potatis till de som äter det. Gott!

Nu ar jag slängt mig i soffan och ska inte göra så mycket mer.... Jo kaffe och sista delen av Allt för Sverige.

I morgon börjar sista arbetsveckan det här kalenderåret.

Inga kommentarer: