torsdag 11 januari 2018

Sjuk

Jag mår vara risig men inte så risig som våran Fikus Benjamin!

Tänk att jag kände mig så på g i måndagsmorse när jag var på jobbet.... ändå fram till lunch. Det kändes som jag höll på bli sjuk men jag tolkade det som att jag var trött. Nattsömnen natten till första arbetsdagen efter ett lov brukar ju bli så så där. Men jag bet ihop och stod ut hela dagen.

Dottern hade sista dagen jullov så hon gjorde middagen. Då passade jag på att handla lite innan jag kom hem. Det är ju dumt att komma hem för tidigt för då fick jag kanske hjälpa till att laga mat. Dottern gjorde fantastiskt god köttfärssoppa.

Klockan 19 (!!!!) orka jag inte hålla mig vaken och jag frös i hela kroppen så jag gick och lade mig och somnande men vaknade 20.30. Sedan kunde jag inte somna om förrän efter 2. Men jag och lyssnade på en underhållande ungdomsbok av John Green, Sköldpaddor hela vägen ner. Den var riktigt bra.

Jag och dottern läste hans tidigare bok, Förr eller senare exploderar jag. Vi älskade den båda och vi såg filmen. Året efter såg vi hans nästa filmatiserade bok, Papertown, som också var bra. John Green är en duktig ungdomsförfattare som fångar hur ungdomar tänker och känner men även vuxna har behållning av hans berättelser.

I tisdags gick jag upp om än lite sent. Mannen frågade mig 07.11 om jag hade sovmorgon. Nä. Snacka om att jag fick bråttom. Men jag hann i tid till dagens första lektion. Jag kände mig trött men inte sjuk.... fram till lunch då kom förkylningen.

Jag åkte hem lite tidigare och vilade en stund. Preparerade mig med näsdroppar och panodil och åkte till tandhygienisten. Skönt efter man har varit där. Jag känner mig aldrig annars så ren i munnen som efter detta besök. Jag avbokade boxpasset och följde med dottern till optikern i stället. Hon måste ha glasögon när hon ska köra bil. Vi tittade inte på några bågar. Det kommer ta flera månader innan hon har bestämt dig.

Hemma hade mannen gjort god tonfisksås och till det provade vi kålrotspasta. Kålrot som är strimlar som spagetti. Det var riktigt gott. 

Nu bestämde jag mig för att jag stannar hemma och kurerar mig. Annars drar jag kanske ut på eländet och känner mig sjuk längre än vad jag behöver. 

I går och idag stannar jag hemma. Lite skönt att ligga i soffan och titta på Dr. Phil och grannen har försett mig med Svensk Damtidning. 

Idag vaknade jag dock av att det ringde på dörren. Det var vaktmästaren som kom för att titta på spisknappen som hänger lös. Han hade inte skruvar som behövdes och skulle skicka vitvaror-killen i stället. Då kom frågan på tal om det var möjligt att byta spis. Om jag betalar 1700 kr så kommer det en ny med häll och varmluftsugn. Så jag beslutade mig för det. Jag kan ändå tycka att det är lite surt att jag måste betala. Jag blev faktiskt snuvad på att få byta upp mig 2006 när alla andra fick erbjudande.

Nu ska jag softa lite mer. Jag ska kontakta jobbet om att jag stannar hemma i morgon också. Utan Panodil och näsdroppar är jag inte så kaxig. Sedan får jag se vad Dr. Phil har att säga idag.

Inga kommentarer: